Arena: Norge – Gren: Norsk sjømat

I november i fjor er jeg på vei til Stavanger for å møte et TV-team på 70 franskmenn, seks spente toppkokker og en håndfull norske og franske, strenge dommere. De er her for å lage en episode av det franske programmet der profesjonelle kokker kniver om tittelen årets Top Chef, som gir fulle restauranter for den unge kokken som vinner. Produsenten for Top Chef har valgt norsk sjømat som råvare og Norge som destinasjon når programmet for første gang skal ut av Frankrike.

På vegne av den norske sjømatnæringen og produktene den leverer, er jeg svulmende stolt! Frankrike har en sterk, tradisjonsrik og trendsettende matkultur. Gastronomien er en del av den nasjonale identiteten som franskmenn selv er stolte av. Nå skriver de for alvor norsk sjømat inn i denne tradisjonen.

Vi har et langstrakt land som byr på ferske råvarer fra havet, råvarer som har opparbeidet seg merkevarestatus hos forbrukere og kokker i de mange restaurantkjøkken verden over, i særdeleshet Frankrike. Her er Saumon Norvégienne i en særstilling. Norsk laks er en fisk alle kjenner og har et etablert forhold til. Frankrike er Norges største marked for laks og over 70 prosent av all laks som selges i Frankrike er norsk.

Bare en liten ting, veldig mye er ennå uavklart. Jeg har sendt og mottatt 230 eposter de siste ukene, og vært i videomøter med Paris med et uklart antall deltakere og konklusjoner. Selv om jeg har bodd og studert i Frankrike, blir gjensynet med den franske måten å gjøre ting på, brutal og nesten komisk. Men nå er jeg på vei til Stavanger. Veldig stolt. Lettere forvirret. Men helt trygg.

Vi har nemlig med oss superprofesjonelle aktører på teamet: Innovasjon Norge, Marine Harvest på Hjelmeland, fiskemottaket på Skiftun, Gastronomisk Institutt i Stavanger, kamskjelldykkere fra Kvitsøy, hele Stavanger-regionen samt kokker som Charles Tjessem, Geir Skeie og Eyvind Hellstrøm.

TopChef2

Kvelden før den første innspillingsdagen jobber vi oss gjennom planer og ideer sammen med lederne i TV-teamet. Det viser seg at produsenten har sett reklamefilmene våre i Frankrike «Assiette Norvégienne», som han har sterke og gode assosiasjoner til. Disse filmene er imidlertid spilt inn på Sommarøy utenfor Tromsø. En slik bakgrunn i Stavanger finner vi ad omveier frem til i Ølberg havn. På vei inn i natten går telefonen varm til helikopterselskapet og den rolige og alltid imøtekommende lakseoppdretteren Rolf Berg, som skal ta imot oss dagen etter.

TopChef1

Så er dagen der, som en åpenbaring: Hele teamet på 70 franskmenn og vi nordmenn som bidrar, vet hva vi skal gjøre – og vi gjør det. Formen sitter. Det hele går så utrolig bra at gledestårene presser på!

Kniver og kokker er skjerpet. Sistnevnte henter sine egne norske lakser rett fra merdene, og tilbereder den utendørs i november, på en liten kai i Rogaland.

Etter endt dag med innspilling er det ny runde, men: Ingen vet helt sikkert hva dag to vil bringe. Det diskuteres igjen til langt på natt og vi blir enige, bare noen timer før det på nytt braker løs. C’est parti: Det går på skinner!

Begge dagens konkurranser foregår innendørs. Det er mange følelser i sving hos Top Chef-kandidatene, de er slitne, stresset og mister fokus. Den ene er svært skuffet over egne prestasjoner når han ikke får det helt til med slike fantastiske råvarer som norsk torsk og håndplukkede kamskjell tilgjengelig. Ingen tvil om at Top Chef er god TV!

Og norsk sjømat rykker enda et steg inn i den franske gastronomien.

TopChef3

Dette innlegget ble publisert i Markedsføring av Trude Bessesen. Bokmerk permalenken.
Trude Bessesen

Om Trude Bessesen

Kommunikasjonsrådgiver og prosjektleder i Norges sjømatråd med interesse for internasjonal markedsføring, kommunikasjon, omdømmearbeid, PR, beredskap og prosjektledelse. Har en forkjærlighet for det franske, men trives godt i det kalde klare havet her i nord. Utover familie og jobb er jeg opptatt av avanserte trinnkombinasjoner og det estetiske, gjerne vesker.

Legg inn en kommentar