Food Trucks – restauranter på hjul

Et av mange nye begrep jeg har lært meg etter å ha bodd noen måneder i USA er food truck. Like etter at jeg hadde kommet hit så jeg et skilt som fortalte at det skulle arrangeres en food truck-festival og tenkte umiddelbart: «Hvor usexy er ikke det?» For i mitt hode var da en food truck synonymt med en stor trailer som frakter matvarer. Og så feil kunne jeg ta.

Begrepet food truck kommer du ikke unna hvis du skal snakke om mattrender, både i USA og verden for øvrig. Før jul kastet Norges sjømatråd seg på denne trenden i Frankrike, og serverte laksetoast fra den populære food trucken Cantine California i Paris.

FoodTruck

Fenomenet food trucks er langt fra nytt og den første så dagens lys like etter USAs borgerkrig, da det oppsto et behov for å organisere skikkelig mat til cowboyene som stadig forflyttet seg mens de passet buskapen. I dag kan man snakke om food truckenes renessanse, og de omtales ofte som restauranter på hjul og det hele startet med den amerikanske finanskrisen.

Det koster en formue å leie restaurantlokaler i USAs storbyer, og unge innovative kokker ønsker ikke å ta den risikoen. Løsningen for disse kokkene er food trucks, omtalt som de nye inkubatorene for innovativ matlaging.

Mange er lei av gigantiske restaurantkjeder som serverer masseprodusert mat, og folk vil prøve nye ting som ikke koster en formue. Så noe av det «hotteste» du kan gjøre er å stå i kø fremfor de mest populære food truckene. Her kan du få veldig god mat laget fra bunnen av, til en fornuftig pris. De mest trendy food truckene er veldig beviste på de råvarene de bruker. Maten skal holde høy kvalitet, være organiske og helst med lokale råvarer.

De fleste food truckene flytter seg daglig for å treffe sine kunder. De bruker sosiale medier som Twitter og Facebook aktivt for å fortelle hvor de er, og digitale kart oppdatert hver morgen gjør det enkelt for kundene å finne ut hvor food trucken er. I tillegg bruker de sosiale medier for å få tilbakemeldinger fra sine kunder og kan raskt justere sine konsepter.

Det som er litt kult er at du også kan leie din egen food truck. Skal du feire bursdagen din, ha barneselskap eller det er en grillfest i nabolaget, kan du få en food truck med på festet. Jeg har til og med hørt at de er blitt leid inn til brylluper for å servere mat til gjestene ut i de små nattetimene.

En ting er i alle fall sikkert at skal du til USA så sjekk ut hvilken food truck du vil prøve, den kan være et sted nært deg.

Dette innlegget ble skrevet i Fra utekontorene, Markedsføring og merket , av Karin Olsen. Bokmerk permalenken.
Karin Olsen

Om Karin Olsen

Fiskeriutsending i USA for Norges sjømatråd. Jeg er utdannet fiskerikandidat fra Norges Fiskerihøgskole (NFH) ved Universitetet i Tromsø. Har hatt ulike stillinger i Sjømatrådet, sist som markedsansvarlig for ferske og fryste produkter av torsk, sei og hyse, før turen gikk til USA. Jeg er oppvokst på Lenangsøyra i Lyngen og har gjennom hele livet hatt en nært forhold til alt det gode som kommer fra havet.

Legg inn en kommentar