Vi har startet jakta

Sjømatrådet er en kompetanseorganisasjon. Vår suksess står og faller på at vi kan det vi skal gjøre, og at vi evner å hente inn andres kunnskap når vi sjøl kommer til kort. Det betyr at å ansette folk er noe av det viktigst vi gjør, fra mitt ståsted som HR-direktør kanskje det aller viktigste.

Denne gjengen har ansvaret for hvert sitt land i arbeidet med å vinne verden for norsk sjømat. Nå skal de ha nye kolleger: Fiskeriutsending til Storbritannia, Spania og Russland. I tillegg jakter Sjømatrådet på en markedsanalytiker, en markedsrådgiver i det norske markedet og en rådgiver i markedsføring i Sentral-Europa.

Seks nye ansatte er ti prosent av arbeidsstokken. Det kommer til å merkes!  Heldigvis er vi vant til å ta i mot nye kolleger. Fiskeriutsendingene er ansatt på åremål, og vi tar inn nye internships hvert år.

Likevel – det er spennende hver gang:

  • Mon tro om vi får så mange søknader som vi forventer, jeg har gjettet på 400!
  • Har vi klart å formidle at de to stillingene ved hovedkontoret er så faglig utfordrende at de er verdt å flytte til Tromsø for? De burde være drømmestillinger for relativt nyutdannede, sultne personer som drømmer om en karriere innenfor markedsføring.
  • Får vi søkere fra sjømatbransjen ? Sjøl om vi har godt samarbeid med aktørene i sjømatnæringa trenger vi å ha noen innomhus med erfaring fra næringa vår.
  • Er det noen i bunken som har erfaring fra dagligvarebransjen, eller  som har  markedsført andre  produkter mot konsument ?  Slike folk kan alltid lære oss mye.
  • Er det noen kjendiser i bunken? Det er det ofte, men har de i tilfelle mer på CV-en enn det å være kjendis?
  • Er annonsen sett i analysemiljøene? Det hadde vært  morsomt å styrke analyseteamet vårt med en like kreativ som skarp tallkunstner.
  • Blir det også denne gangen slik at det er flest menn som søker stillingene som utsending? Det ser ut som om mennene som lever sammen med flinke damer har problem med  å gå inn i rollen som medfølgende partner. Kvinnene har for lengst skjønt at noen år i utlandet, også som medfølgende, er en opplevelse som er verdt å få med seg.

Fram til 20. november handler det mest om å få spredt annonsen til alle som er på ønskelista mi. Jeg håper at alle som kjenner noen som kjenner noen som kanskje kan være interesserte, tipser dem om disse jobbene. Så starter den virkelige spennende jobben med å vurdere hvilke seks det er som til sammen best kan bidra til å løfte oss til nye høyder.

Jeg gleder meg!

Dette innlegget ble skrevet i Markedsanalyse, Markedsføring og merket , av Rigmor Abel. Bokmerk permalenken.
Rigmor Abel

Om Rigmor Abel

HR-direktør i Norges Sjømatråd. Jeg ble uteksaminert som siviløkonom fra NHH i 1987, og har siden den tid jobbet mest med organisasjon og ledelse. For å holde meg faglig oppdatert har jeg tatt en mastergrad organisasjon og ledelse på BI. 25 år med fokus på menneskene i organisasjonene har styrket meg i troen på at folk flest ønsker å gjøre en så god jobb som mulig. Min viktigste oppgave er å bidra til at folk får oppfylt dette ønsket. På fritida er jeg mest opptatt av å komme meg ut i naturen, og trives godt når det er både høyt og luftig.

Legg inn en kommentar