La cena è servita

Italia – en av verdens mest innflytelsesrike matnasjoner er nå også et av de raskt voksende markedene for norsk laks. Etter to dager i vakre Milano med planer for markedsføring av norsk laks i Italia på agendaen sitter jeg nå på flyet tilbake til Norge full av energi og med stor tro på en betydelig vekst de neste årene. Hvorfor har jeg denne troen?

Det er tre årsaker til det.

Sushi av laks i diskDen første er at laksen har blitt populær. Italienerne spiser gjerne flere ulike retter til hovedmåltidet. Ofte er det en eller flere av rettene som består av sjømat. Mest populær har blåskjell, tunfisk, reker og blekksprut vært. Disse finner du over hele Italia. Sjømatrådet sine undersøkelser viser at i løpet av de siste årene har også den ferske laksen fra Norge blitt mer og mer vanlig. I løpet av noen få år har faktisk laksen blitt den nest mest populære fisken når italienerne vurderer hva de skal velge til hverdags og fest. Om ikke dette er fantastisk, så er det enda bedre for fremtiden til norsk laks at det er de unge i Italia som leder an i denne utviklingen.

Den andre er at vi dobler trykket. Italienerne har nå importert 30 prosent mer laks fra Norge i 2012. Totalt spiser de litt under ett kilo laks per innbygger. Vi tror at dette kan økes betydelig, og at Italia om noen år vil være et enda viktigere marked for norsk laks. Vi har derfor besluttet å doble vårt markedsføringstrykk i Italia til neste år. Dette gjør vi sammen med norske lakseeksportører, som for alvor har fått opp øynene for det italienske kjøkkenet.

Laks i fiskediskDen tredje og siste årsaken er at laksen har blitt veldig populær til tross for at du ikke får kjøpt den overalt. Italia er et land med en desentralisert handelsstruktur, ganske ulikt den norske. Her finner vi mange ulike kjeder og selvstendige butikker, og en betydelig andel av maten omsettes på markeder. Nå når laks er blitt så populær, og vi i Sjømatrådet dobler vår innsats i markedet, vil laksen få en betydelig økning i distribusjonen de neste årene sammenlignet med dagens situasjon. Økt distribusjon vil også gi enda flere nye lakseprodukter i handelen.

I dag spises det 56 000 tonn laks i Italia. I løpet av noen år vil det spises betydelig mer. Middagen er servert, eller som italienerne sier «la cena è servita».

Dette innlegget ble skrevet i Markedsføring og merket , , av Bjørn-Erik Stabell. Bokmerk permalenken.
Bjørn-Erik Stabell

Om Bjørn-Erik Stabell

Ansvarlig for markedsføringen av merkevarene norsk laks og ørret. Jeg er glad i å møte mennesker, kulturer og å lære om trender i vår "global village". Klarer ikke å skjule min kroniske fascinasjon over norsk laks, som med den største selvfølgelighet får innpass i matkulturer verden over. Tenk at den norske havbruksnæringen berører livene til 14 millioner mennesker rundt om i verden hver eneste dag! Jeg er glad i å lage mat, og digger sushi.

Legg inn en kommentar