En matrevolusjon

I de viktigste markedene øker hjemmekonsumet av fersk norsk laks med fantastiske 30 til 60 prosent årlig. Det er ikke bare en økning, det er en matrevolusjon. Hvorfor bestemmer daglig 13 millioner mennesker seg for å bruke laks fra Norge når de vil feire livet med et ekstra godt måltid?

For det første så har vi sammen klart å skape et bilde i hodene hos konsumentene av at Norge er laks, laks er Norge.

«Just like cars come from Germany, Baguettes from France, good vegetables from Italy – it is automatic that salmon should come from Norway.»

Dette ble ordrett sagt da vi intervjuet franske konsumenter tidligere i år. Her ligger også mye av forklaringen på hvorfor laksen vinner hjertene til flere og flere i verden. Vi har rett og slett et godt produkt som verden stoler på. Et produkt som den kalde og klare naturen har gitt en frisk og god smak, en laks produsert av mennesker som har levd med havet i generasjoner og som virkelig kan sjømat. Norge og norsk laks er rett og slett et godt produkt å selge til verden, og forbrukeren viser oss stor tillit når de velger mat vi har produsert. Et godt produkt kombinert med at det fra Norge sin side er blitt investert mer enn 2,5 milliarder kroner i markedsføring av laks de siste 20 årene. Markedsføringstrykket øker ytterligere siden vi de neste tre årene vil investeres over 650 millioner kroner for at enda flere konsumenter skal si akkurat det samme som den franske konsumenten i eksemplet over.

Laks tataki

Laks tataki på Godfisk.no

Trender løfter laksen. Norsk laks har også flere sterke, globale trender med på laget. Verdens befolkning blir i større grad opptatt av å spise sunt, sushi-trenden vokser med rekordfart, og flere enn noen gang spiser måltidene hjemme og ønsker derfor å bruke råvarer som det både er lett å lykkes og imponere med. Alt dette er perfekt for laksen.

Innovasjon møter trendene. Den norske laksenæringen består av mennesker som har vist at de klarer det mange for 30 år siden mente var umulig. De har utviklet teknologi som gjør det mulig å produsere laks på en bærekraftig måte til en fornuftig kostnad, de har utviklet et logistikksystem som gjør det mulig at det hvert 9. minutt ruller en lastebil med norsk laks ut fra Norge og ut i verden, de har overbevist kresne japanere om at det er mulig å spise laks på sushi.  Det ligger med andre ord i naturen til de som produserer laks å komme med produktene og løsningene som møter de globale forbrukertrendene. Denne fleksible vinnerholdningen er kritisk for å lykkes i et knalltøft globalt matvaremarked.

Når vi hører hva innbyggerne i 100 ulike land sier om laksen vår, er det vanskelig  ikke å bli stolte over at vi får være en så betydelig del av de gode stundene som mat skaper rundt omkring i verden. Samtidig ser vi hver dag at vi er midt inni en av tidenes største endringer på hva konsumenter velger å sette på tallerkenen. Det representerer en betydelig mulighet for vekst. For daglig ser vi at laks fra Norge er det foretrukne valget blant våre 13 millioner «faste» og blant flere hundretusener av nye når de skal være sikre på at de gode stundene skal bli så gode som mulig.

Ha en riktig god laksehelg.

Dette innlegget ble skrevet i Markedsføring og merket , av Bjørn-Erik Stabell. Bokmerk permalenken.
Bjørn-Erik Stabell

Om Bjørn-Erik Stabell

Ansvarlig for markedsføringen av merkevarene norsk laks og ørret. Jeg er glad i å møte mennesker, kulturer og å lære om trender i vår "global village". Klarer ikke å skjule min kroniske fascinasjon over norsk laks, som med den største selvfølgelighet får innpass i matkulturer verden over. Tenk at den norske havbruksnæringen berører livene til 14 millioner mennesker rundt om i verden hver eneste dag! Jeg er glad i å lage mat, og digger sushi.

Legg inn en kommentar